أوقات
إنت وصلت ... نحن ننتظرك ....أهلا بك معانا
حياتنا عبارة عن أوقات بنعيشها ......... شاركنا فى أوقاتك وشارك معانا أوقاتنا
سجل وأدخل وشارك
أوقات
إنت وصلت ... نحن ننتظرك ....أهلا بك معانا
حياتنا عبارة عن أوقات بنعيشها ......... شاركنا فى أوقاتك وشارك معانا أوقاتنا
سجل وأدخل وشارك
أوقات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أوقات

حياتنا عبارة عن أوقات بنعيشها .... أوقات نجاح وأوقات فشل .... أوقات فرح و أوقات حزن ....فى الاخر كلها أوقات ...... شاركنا فى أوقاتك وشارك معانا أوقاتنا

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
HTML Generator Sample Page

المجلس العسكرى يؤكد حماية القوات المسلحة للمصريين يوم 25 يناير

طريقه عمل الكانيلوني

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
1stlady

1stlady

طريقه عمل الكانيلوني Empty
مُساهمةموضوع: طريقه عمل الكانيلوني   طريقه عمل الكانيلوني Emptyالثلاثاء ديسمبر 27, 2011 5:10 pm

انا جايبة النهاردة وصفة جميلة جدا وسهلة جدا جدا وتنفع في العزومات بتكون طبق جانبي ممتاز وشيك جدا وجميل وهي الكانيلوني المحشي بالفراخ والجبنة وطبعا انت ممكن تحشيه اي حاجة تحبيها بس انا بحب اعمله بالحشوة دي عشان بيكون طعمها حلو جدا في الكانيلوني

نشوف بقى هنعمل ايه وندخل على المقادير والطريقة

أولا:- عجينة الكريب
مقاديرها عبارة عن:

كوباية دقيق

عليهم كوباية لبن

وبيضة او بيضتين زي ما تحبي انا هنا حطيت بيضتين وعليهم رشة ملح وفلفل وضربتهم كلهم في الخلاط عشان ميبقاش فيها اي كلاكيع

وده كده شكلها بعد ما اتضربت هي بتبقى سايلة كده يا بنات

وخلاص كده بعدين عشان نضبط حجم الكريب فانا بحطه في فنجان صغير عشان يبقى كله حجم واحد

وبعدين بنجيب طاسة تيفال سخنة ونحط فيها نقطة زيت بسيطة جدااااااااا وننزل عليها بالخليط اللي في الفنجان ده ونوزعه بسرعة في الطاسة عشان يبقى متساوي

نسيبه كده دقيقة واحدة بس لحد ما يحمر وبعدين نقلبه على الناحية التانية

ونسيب الوش تاني يحمر وبعدين نشيله بقى ونحط غيره لحد ما كلهم يبقوا جاهزين على حسب الكمية اللي احنا عايزينها انا المقدار اللي عملته ده عملي 5 واحدات الحجم ده

تاني حاجة هنحضرها بقى هي الحشوة وانا استخدمت هنا صدر فرخة مسلوقة وحطيت عليه جبنة شيدر وزيتون اسود واخضر وممكن نحط عليه تركي مدخن لاني بحبه في الحشوة دي جدا بس انا ممنوعة من الحاجات دي عشان الحمل

تالت حاجة بقى نحضرها هي البشاميل وده طبعا بيتعمل عادي جدا وانا بصراحة بستسهل وبحط الزبدة على الدقيق على اللبن والماجي والملح والفلفل وجوزة الطيب واضربهم في الخلاط وبعدين احطه على النار دقيقتين بس يسخن ويتقل وكده مش هيكلكع ولا تتعبي ايدك في التقليب كل شوية

بعد كده نحضر بقى البايركس او الصينية اللي هتعملي فيها وتدهنيها من تحت بشاميل كويس

وبعدين نجيب الكريب وندهنه بشاميل كويس جدا وبعدين نحط عليه الحشوة

وبعدين نلفهم و نرصهم في البايركس ونحط عليهم باقي البشاميل ونرش عليهم جبنة موتزاريلا وممكن شيدر كمان زي ما تحبي

وتدخليها الفرن تقريبا حوالي تلت ساعة وبعدين تولعي الشواية شويةعشان تحمر من فوق وده بقى شكله لما طلع من الفرن هو كان عايز يتحمر شوية بس عشان بصراحة كنت مستعجلة

Wael
Admin
Wael

طريقه عمل الكانيلوني Empty
مُساهمةموضوع: رد: طريقه عمل الكانيلوني   طريقه عمل الكانيلوني Emptyالثلاثاء ديسمبر 27, 2011 6:12 pm

شكرا على المشاركة

على فكرة آكله جامدة جدا
https://awkat.forumegypt.net

طريقه عمل الكانيلوني
صفحة 1 من اصل 1